Vandaag is het Valentijnsdag: een mooi voorbeeld van een speciale dag om je klanten of bezoekers eens extra in het zonnetje te zetten. Valentijnsdag draait immers ook om verbinding!

Door je (potentiële) klanten extra in het zonnetje te zetten verbind je je met hen, schep je vertrouwen en geef je ze aanleiding om nog eens terug te komen op jouw site, je facebookpagina te ‘liken’ en/ of je tweets te volgen. Enkele tips voor (digitale) cadeautjes die je aan je doelgroep kunt geven!

Ouderwets

In de tijd dat er nog niet met computers en internet werd gewerkt (kan jij het je nog herinneren?) wist al men dat feestdagen en andere speciale dagen de ideale gelegenheid waren om extra aandacht te besteden aan het creëren van een band met je doelgroep. Je klanten dus, of je potentiële klanten. Dit deed en doet men door kortingen en cadeaus aan te bieden, of door een speciale actie op poten te zetten. Zo kun je nog altijd bij je favoriete restaurant op 14 februari een speciaal valentijnsmenu bestellen voor een klein prijsje, en krijg je bij de plaatselijke drogist een lief knuffelbeertje bij besteding van een bepaald bedrag. Mensen houden van dit soort dingen. Ze voelen zich gewaardeerd als klant en komen graag terug om hun wederzijdse waardering te tonen.

De voordelen van moderniseren

Tijden veranderen en zaken zoals hierboven besproken gebeuren nog steeds. Maar in het digitale tijdperk is er nog veel meer mogelijk! En niet alleen voor winkels en restaurants, maar ook voor bedrijven en organisaties die zich enkel op het web bevinden of niet vanuit een openbare ruimte opereren. Naast het feit dat er meer mogelijkheden zijn om je klanten te ‘verrassen’ en zo een band met hen op te bouwen, zijn er nog meer voordelen:

  • Het bereik is groter. Hierdoor kun je tegelijkertijd al jouw klanten (of bezoekers) bereiken, maar bijvoorbeeld ook jouw potentiële klanten. En, als je dat wilt, ook meteen je werknemers, opdrachtgevers en partners.
  • Het is goedkoper! Je doelgroep verrassen met een digitaal cadeautje is een stuk goedkoper dan een kaart of cadeau sturen naar iedereen die je via het internet bereikt. Wanneer je zelf een beetje handig bent (of een werknemer) en je de geïnvesteerde tijd niet meerekent, kan een digitaal cadeautje zelfs gratis worden weggegeven!

Digitale cadeautjes

Valentijnsdag contentmarketingCadeautjes krijgen vindt iedereen leuk, ook in digitale vorm. Welke digitale verrassingen dat zijn, is natuurlijk afhankelijk van het soort bedrijf, de doelgroep en het medium dat je wilt gebruiken. Toch zijn er een aantal zaken die meestal wel toepasbaar zijn. Enkele cadeautips voor valentijnsdag:

  • Een e-card sturen. Simpeler en minder tijdrovend kan het bijna niet: stuur al je klanten een digitale valentijnskaart.
  • Een e-book cadeau geven. Maak een e-book! Ik hoor het je denken: “dat is wel erg veel werk…”. Dat kan, maar het hoeft niet. Een e-book kan bestaan uit een verzameling van eerder geschreven teksten, jouw tips, recepten… Noem maar op! Je hoeft dus niet meteen een heel boekwerk in elkaar te zetten, houd het simpel. Nog eenvoudiger: organiseer een wedstrijd (bijvoorbeeld: ‘schrijf jouw liefdesverhaal voor Valentijn’) en maak een e-book van de inzendingen.
  • Media als cadeau. Maak een filmpje, of mp3 en stuur deze als cadeau naar je klantenbestand.
  • Een gratis product of dienst weggeven via het web. Natuurlijk kun je je eigen producten of diensten cadeau geven aan je klanten. Maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat je er verlies op draait! Weet daarom aan wie je het weggeeft en probeer van tevoren in te schatten hoeveel mensen er gebruik van zouden kunnen maken. Je kunt je cadeau ook weggeven aan een ‘beperkt publiek’. Alleen je nieuwsbriefleden bijvoorbeeld, of enkel je facebook- of twitterfans. Je verkleint het risico nog meer door je cadeau weg te geven bij het kopen of gebruiken van een ander product, of bijvoorbeeld alleen aan degenen die zich inschrijven voor je nieuwsbrief. Dat laatste is echter niet altijd aan te raden, omdat het vaak mensen aantrekt die alleen gratis cadeaus willen ontvangen en verder geen affiniteit hebben met jouw bedrijf.
  • Maak (of laat maken) een screensaver of bureaublad dat je klanten bij wijze van (valentijns)cadeau kunnen downloaden.
  • Een kortingsbon- of code. Heb je een fysieke zaak, zoals een winkel, dan kun je een kortingsbon maken die de klant uit kan printen. Maak een bon waarop de naam en het e-mailadres in kan worden gevuld en vraag zo of ze zich hiermee aan willen melden voor je nieuwsbrief. Zo sla je twee vliegen in één klap. Heb je een webshop, dan kun je ook een kortingscode geven. Digitale kortingsbonnen of -codes geef je je klanten cadeau via een nieuwsbrief of social media.

Ook op andere dagen

Omdat het vandaag Valentijnsdag is, is er voor een aantal van de hierboven genoemde voorbeelden geen tijd meer om ze uit te voeren. Natuurlijk is Valentijnsdag slechts een van de vele dagen waarop je extra aandacht kunt besteden aan je doelgroep. Ook de andere feestdagen (Pasen, Kerstmis..) lenen zich er goed voor. Zorg daarom dat je een kalender met deze dagen hebt en denk nu alvast na over wat je met de volgende feestdag kunt doen!

Afhankelijk van de soort organisatie die je runt, kun je je klanten of websitebezoekers ook verrassen op hun verjaardag, jubileum of wanneer ze gaan verhuizen. Zo krijgen abonnees van T-mobile vaak wat toegestuurd op hun verjaardag, kun je als vaste klant van Wehkamp een korting ontvangen rond kerstmis en andere ‘Sale-momenten’, en klanten van Greetz worden regelmatig verrast met een code voor een gratis e-card op (voor jou) speciale dagen. Deze informatie (verjaardagen, jubilea, etc.) wordt verkregen doordat hun klanten worden gevraagd een profiel in te vullen. Zorg dus ook zeker dat je de nodige informatie verzameld over jouw doelgroep, waar je op in kunt spelen.

Wat geef jij je klanten of bezoekers cadeau met Valentijn?