“Een Google Analytics Account? Natuurlijk heb ik die!

Ik weet alleen niet zo goed wat ik ermee moet…”

Ken jij deze uitspraak? Wij wel!

Wij zijn Saskia van der Krift en Layla Pansier, beiden online ondernemers. En nog niet zo lang geleden waren wij het die de uitspraak hierboven deden.

We hadden ons meteen na het online gaan van onze website aangemeld bij Google Analytics, maar konden er nou niet echt uitkomen wat al die cijfertjes en grafieken nou precies betekenden. En vooral: wat we ermee konden doen om onze website en online marketing strategie te optimaliseren. Want dat was wat we uiteindelijk wilden bereiken!

“Stel je voor…”, zeiden wij tegen elkaar. “Stel je voor dat je één blik werpt op de statistieken in Google Analytics en je ziet niet alleen hoeveel bezoekers je hebt gehad in de afgelopen week en waar zij vandaan kwamen. Maar je weet ook meteen hoe je gebruik kunt maken van deze gegevens om nóg meer bezoekers aan te trekken. En om je website zo aan te passen aan het gedrag van jouw doelgroep, dat je meer verkoopt van jouw product of dienst. Dat zou fantastisch zijn!” En zeg nou zelf: dat is toch wat elke ondernemer wil?

Nou, als wij daarvoor nog niet in de Wet van Aantrekkingskracht zouden geloven, zouden we dat nu wel doen. Want nog geen week na dat gesprek kwamen we Paulien tegen, die zei: “Dat kan ik jullie wel uitleggen”. En dat hebben we geweten!