Of je nu een online onderneming runt, een offline product verkoopt, of een winkel hebt; het is hoe dan ook belangrijk dat je ook online aan je zichtbaarheid werkt. Dat is immers waar potentiële klanten en opdrachtgevers je als eerste gaan zoeken.

Maak er dan ook gebruik van en gebruik het internet als jouw omgeving om te laten zien wie je bent, wat je doet en waar je voor staat. Hoe doe je dat dan, je online zichtbaarheid vergroten? Enkele tips!

1) Waardevolle content delen

Blogs, e-books, video’s, foto’s, quotes, whitepapers, infographics, …. Welke content maak jij het liefst? Kies er een (of 2…) uit en creëer zoveel mogelijk content op jouw manier. Plaats het vervolgens op je website en deel het via alle mogelijke kanalen. Social Media natuurlijk, zoals facebook, linkedin of instagram. Maar laat bijvoorbeeld ook de leden van je mailinglijst even weten dat je weer wat moois hebt gemaakt. Door zo veel mogelijk waardevolle content te delen, zet je jezelf neer als expert in jouw vakgebied. Bovendien bouw je een band op met je volgers omdat je laat zien dat je graag waarde weggeeft. Sharing is caring!

2) Organiseer een Challenge

Een challenge organiseren en vervolgens zoveel mogelijk promoten en (laten) delen, levert je in één klap heel veel zichtbaarheid op. Bovendien krijg je de kans om jezelf in een paar dagen van allerlei verschillende kanten te laten zien, en op verschillende manieren (bijvoorbeeld via mails, blogs, video’s en webinars). Een challenge kun je natuurlijk vaker dan 1 keer organiseren, maar wanneer je dat niet doet kun je de content ook weer hergebruiken, door bijvoorbeeld je lessen om te zetten in blog.

3) Werk samen

Ken je andere ondernemers – of bloggers – die zich graag online laten zien? Organiseer samen met hen een webinar, neem elkaars insta stories over, interview elkaar voor youtube, of ga samen live op facebook. Mogelijkheden te over! Door samen te werken creëer je zichtbaarheid bij je eigen doelgroep evenals de doelgroep van de ander. Bovendien is het hartstikke leuk om te doen!

4) Wees aanwezig

Net zoals je naar een zakelijke bijeenkomst zou kunnen gaan om offline je netwerk te versterken, kun je ook online netwerken door aanwezig te zijn en jezelf te laten zien en ‘horen’ op de juiste plekken. Wanneer je deelneemt aan een webinar in jouw vakgebied, zorg er dan voor dat de organisator en andere deelnemers jou opmerken door vragen te stellen. Sluit je ook aan bij de juiste facebookgroepen en groepen op Linkedin, en reageer daar regelmatig op interessante posts. Doe hetzelfde op Instagram en andere social media door je doelgroep en ook andere ondernemers in jouw vakgebied actief te volgen en op hen te reageren.

5) Promoot

Jouw nieuwe blog, video, weggever of webinar wordt niet zomaar gevonden. Vooral wanneer je nog geen grote achterban aan volgers, socialmedia fans of mail-ontvangers hebt, is het handig om je content te promoten via Google Ads of op social media. Klik echter niet zomaar op ‘promoten’ bij je laatste facebook post, maar besteed aandacht aan wat je wilt promoten en wie je daarvoor wilt benaderen. Creëer vervolgens een advertentie op facebook of instagram met behulp van je facebook business manager.

Meer weten over hoe je jezelf als ondernemer op de kaart kunt zetten? Kijk op Maakjezelfzichtbaar.nl of kijk in het menu op deze site om te zien wat ik kan betekenen voor jouw zichtbaarheid.