Wil jij meer zichtbaar zijn in 2019? Meer in de spotlight als ondernemer en expert in jouw vakgebied? Dan is het tijd om een aantal concrete doelen te stellen voor jezelf. Waar wil je meer zichtbaar worden en op welke manier? En hoe ga je dat voor elkaar krijgen? Ik help je graag om jouw zichtbaarheidsdoelen voor het komende jaar in kaart te brengen. En ik deel er meteen een paar van mij 😉

 

Zo stel je jouw zichtbaarheidsdoelen vast

Bij het formuleren van je doelen, gaat het erom dat je vast stelt wat je wilt bereiken en hoe je dit wilt gaan bereiken. ‘Meer volgers op facebook’ is een leuk doel, maar hoe ga je dit voor elkaar krijgen? Plaats je nu al elke dag wat op je facebookpagina? En kijk je ook naar de behoeften van je (potentiele) volgers? Wanneer je weet welke content zij willen, kun je daar op in spellen. Of misschien is het wel je doel om meer volgers aan te trekken door berichten te gaan promoten, aan te zetten tot (re)actie, meer te delen, etc…
Buiten social media zijn er natuurlijk ook genoeg plekken waar je zichtbaar kunt worden. Wat dacht je van netwerkbijeenkomsten in je eigen omgeving? Of misschien ben je klaar om de publiciteit op te zoeken? Bedenk welke plekken er (online en offline) er allemaal zijn waar je je zichtbaarheid wilt vergroten en maak een plan hoe je dat wilt doen.
Stel ook concrete doelen. Dus niet alleen ‘meer volgers’, ‘in een krant verschijnen’ of ‘naar netwerkbijeenkomsten gaan’. Maar bijvoorbeeld: ‘125 extra volgers per maand’, ‘een publicatie in de lokale krant’ of ‘elke week 1 netwerkbijeenkomst bezoeken’.

Zoek niet te ver

Misschien ben je al zichtbaar op de plaatsen waar jij gezien wilt worden, maar wil je dat anders aan gaan pakken.. Meer video bijvoorbeeld? Of juist meer blogs schrijven? Of kun je, net als ik, wat meer structuur in je planning gebruiken? Er zijn tal van manieren om je zichtbaarheid te vergoten. Zoek het niet alleen op nieuwe plekken, maar juist ook op plekken die al vertrouwd zijn voor jou en probeer er een nieuwe draai aan te geven.

Dit zijn mijn zichtbaarheidsdoelen voor 2019

 

Hieronder vind je mijn zichtbaarheidsdoelen voor het komende jaar. Misschien heb je er wat aan, bij het vaststellen van jouw doelen. Of misschien heb je wel tips voor me, of wil je een andere reactie achterlaten. Graag!

1) Buiten mijn comfortzone gaan

2019 is het jaar dat ik nog meer buiten mijn comfortzone zal gaan. In 2018 heb ik dat ook wel gedaan – bv door mezelf heel prominent op social media te zetten, video’s te maken voor mijn Instagram stories, meer te netwerken en ook door wat ‘dwingender’ te zijn als ik iets voor elkaar wilde krijgen bij bijvoorbeeld een redactie -, maar ik merk dat dat alweer best wel ‘save’ begint te voelen. Tijd voor iets nieuws nieuws! Zo wil ik het komende jaar meer ‘live’ workshops gaan geven, iets wat ik tot nu toe nog steeds heb uitgesteld, want dat vind ik doodeng.

2) Meer kennis weggeven

In het komende jaar wil ik zoveel mogelijk zichtbaarheid genereren door meer weg te geven. In 2018 was ik daar nog een beetje bang voor… Bang dat ik te veel zou weggeven en men mij en mijn diensten daardoor niet meer nodig zou hebben. Maar weet je, de producten en diensten die ik zelf heb aangeschaft waren allemaal van mensen die juist wel heel veel weggeven. Want dat schept vertrouwen. En enthousiasme, ook (juist!) bij de gever. Want hoe heerlijk is het om zo veel mogelijk kennis te delen, zodat we er allemaal van kunnen profiteren en genieten! Ik zal in 2019 dan ook vaker gaan bloggen (en wie weet ook gaan vloggen?) en meer kennis delen in mijn posts en stories op social media. En daarnaast heb ik ook al wat plannen voor leuke en leerzame webinars en een e-book!

3) Meer structuur in social media

Ik werk graag op gevoel en dat is heel fijn, maar het heeft ook nadelen. Zo zit er nog steeds weinig planning en structuur in mijn zichtbaarheid op social media. Voor externe opdrachtgevers heb ik hier geen last van, voor mijn eigen social media uitingen des te meer (herkenbaar? 😉 ) Op mijn Instagram profiel is de structuur wel aanwezig, maar plan ik nog te weinig in waardoor er soms ‘gaten’ ontstaan en ik dus niet genoeg wordt uitgelicht. Op facebook is er bij mij van zowel structuur als planning geen sprake. Voor beide platformen gaat er een goede contentplanning komen en ik ga tijd inplannen om die contentplanning ook echt na te komen.

4) Community building

Mijn missie is om zoveel mogelijk andere ondernemers met een mooie missie te helpen om hun werk te blijven doen. Door ze te helpen zichtbaar te worden en blijven bij hun doelgroep en bij het brede publiek. Dat is wat ik het liefste doe. En daarom wil ik zoveel mogelijk ondernemers om mij heen verzamelen die ik kan helpen met hun zichtbaarheid, maar die ook elkaar weer kunnen helpen. Door samen te sparren, van elkaar te leren én elkaar zichtbaar te maken. Want daar ben ik ook helemaal voor: meeliften op elkaars succes! Hoe fantastisch zou het zijn als we elkaar allemaal kunnen helpen om onze missie uit te dragen? Daarom ben ik in 2018 begonnen met een facebookgroep voor deze ondernemers, en mijn doel is om deze in 2019 zo veel mogelijk uit te breiden en uit te bouwen. En ook op andere plekken, zoals Instagram, en ook live, wil ik zo veel mogelijk inspireren en community creëren! Doe je mee?
Wil jij 2019 geïnspireerd beginnen door te sparren met andere ondernemers? Meld je dan ook aan voor de spar-dag op vrijdag 11 januari te Breda. Voor EN door ondernemers die samen verder willen groeien!