Als ondernemer is het goed om een Personal Branding Statement klaar te hebben. Niet alleen zodat je een ander goed en duidelijk kunt vertellen wie jij bent en wat je graag doet.

Maar ook als richtlijn voor al jouw bezigheden, offline en online. Waaruit moet zo’n Personal Branding Statement bestaan? Dat leg ik je graag uit.

Wat is een Personal Branding Statement?

Je Personal Branding Statement vertelt in een paar zinnen wat jij doet (op zakelijk gebied), voor wie je dat doet en met welke intenties. Uit deze zinnen blijkt tevens waar jij als mens en ondernemer voor staat.

Door dit statement voor jezelf vast te stellen, creëer je een focus voor jou als ondernemer. Deze focus kun je onder meer gebruiken om je zakelijke doelen vast te stellen en bijvoorbeeld ook om in je mindset te blijven (doordat je duidelijk weet waarvoor je het doet, heb je immers een doel voor ogen waar je als het goed is heel blij van wordt).

Zo is het aan te raden om regelmatig -bijvoorbeeld elke maand, wanneer je ook je maanddoelen vaststelt-, even je Personal Branding Statement door te nemen en te kijken of hetgeen wat jij doet hier nog mee overeenkomt. Zo niet, dan is het zaak om ofwel je Personal Branding Statement bij te stellen, ofwel je af te vragen of je niet wat anders moet gaan doen/ aanbieden/ verkopen.

Wat kun je er nog meer mee?

Wanneer je je Personal Branding Statement hebt vastgesteld, heb je meteen een korte pitch die je kunt gebruiken als iemand je vraagt wat jij doet. Of dat nu op een netwerkbijeenkomst is, of op een familieverjaardag. Hoe duidelijker je jouw Personal Branding Statement in kaart hebt voor jezelf, hoe eenvoudiger het is om die vraag te beantwoorden. En dat is goed, want daarmee kun je jouw potentiële klanten aanspreken.

Ook online kun je hier goed gebruik van maken. Niet alleen wanneer iemand je via e-mail of messenger vraagt wat je doet als ondernemer, maar bij alles wat je online doet. Bij al jouw online uitingen is het slim om je Personal Branding Statement in gedachten te houden: je website teksten, je facebook header, je instagram profiel, je blogs en natuurlijk al jouw posts op social media. Want wanneer je je aan je Personal Branding Statement houdt in deze uitingen, ben je er altijd zeker van dat je laat zien wat jij voor iemand anders kan betekenen, dat mensen zien waar jij voor staat en dat je de doelgroep bereikt die jij wilt bereiken en daar verbinding mee maakt.

Formuleer je Personal Pranding Statement

Een Personal Branding Statement is een korte samenvatting/uitleg van de volgende elementen:

  • Waar je goed in bent en wat je voor een ander kunt betekenen
  • Waarom jij doet wat jij doet (je ‘why’)
  • Voor wie je dat doet (je -ideale- doelgroep)

Pak eens pen en papier of open een document op je computer en schrijf in 1 of 2 zinnen een reactie op elk punt van het lijstje hierboven. Vind je dit moeilijk, weet dan dat je je Personal Branding Statement altijd mag bijstellen wanneer je dat wilt. Het is namelijk helemaal voor jou, je hoeft het niemand te laten lezen.

Wanneer je je Personal Branding Statement hebt geformuleerd, lees het dan regelmatig door en doe er ook echt wat mee. Gebruik het als je focus in al je uitingen en kijk of alles wat je doet in lijn is met jouw statement.

Heb jij een duidelijk Personal Branding Statement? Maak je er genoeg gebruik van?

Meer informatie (adv Bol.com):